להצליח ולצמוח – דווקא עכשיו

ארנון קידר - ייעוץ עסקי
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

ים – יבשה

אז קרה מה שקרה וקם לו ראש ממשלה בבוקר וצועק סגר! מה זה אומר לעזאזל? עד לא מזמן אף אחד לא ידע והנה הגיעה 2020 ויחד איתה הגיע כל הטוב הזה.
חוסר הוודאות, התסכול, הפחדים הכל מציף אותנו וכל אחד מאיתנו מתנהג אחרת ומרגיש אחרת. המצב מחייב כל אחד ואחת מאיתנו לתשומת לב מירבית לבני המשפחה המבוגרים כמו גם לילדים שביום אחד הכל עצר להם מול העיניים ולא בהכרח מצליחים להבין. להפגין ביטחון ולשדר להם שיהיה בסדר למרות שבפנים בתוכנו יש סערה ותחושות לא ברורות – הרי זה קורה גם להם אבל בהחלט זה קורה גם לנו.

ומה עם העסק? האם לא מגיעה לו התחושה שיהיה בסדר? האם מגיעה גם לו זריקת עידוד ויצירת ביטחון? ספקים, עובדים, לקוחות, נותני שירות – מאחורי כל עסק יש המון גורמים, כשהאדמה רועדת על העסק שלך היא רועדת גם עליהם.

אז קם ראש ממשלה בבוקר וצועק פעם ים ופעם יבשה – בואו נפסיק לקפוץ ונבין מה כן תלוי בנו ואיך את זה אנחנו מבצעים מצוין.

להמציא את עצמך מחדש

קמתם בבוקר אל מציאות חדשה. המדינה בבלאגן אחד גדול וקל מאוד להישאב אל הרדיו והטלוויזיה, אל הרשתות החברתיות ומשם כמעט ואי אפשר שלא להיכנס לדיכאון, לחזק את הפחדים ולהציף את כל מה שלא טוב. תבחרו להשקיע את הזמן בדברים שמשרתים אתכם והורדת המורל איננה משרתת אתכם, היא פוגעת בכם מאוד.

דבר ראשון שאני ממליץ לכם זה לקחת את הכלי הנהדר שנקרא אינטרנט ולחפש בו את כל המתחרים העיקריים שלכם. מה הם עושים בזמן המשבר? אתם תגלו ברוב הענפים שהמתחרים שלכם עובדים וממשיכים לייצר עבודה בדרכים רבות ומגוונות, בדרכים יצירתיות הם ממשיכים בעשייה בעוד אתם מחכים בצד שהעולם יבריא. אם הענף שלכם לא שופע במתחרים שפעילים בתקופה הזאת בואו תהיו אתם אלה המייצרים לעצמם יתרון משמעותי כשייגמר המשבר. תהיו מודל לחיקוי.

כן זה דורש עבודה, כן זה דורש לוותר על העייפות הכללית ועל המצב רוח המחורבן, אבל זה פאקינג קריטי שתילחמו על העסק שלכם, בדיוק כפי שהייתם נלחמים על בן משפחה שנמצא במצוקה. 

אם אין לכם רעיונות, מצאו ענפים דומים או עסקים דומים מעבר לים ותבדקו מה הם עושים – אבל אל תרפו עד שאין לכם 3-4 רעיונות להגדלת המכירות ויצירת פרנסה בזמן המשבר. זו המשימה שלכם ואם אתם אנשים רציניים, אתם תמצאו את הרעיונות הנכונים.

התחושות שלכם לחוד והמציאות שלהם לחוד

דבר שני שאני מבקש מכם לבחון מחדש את המציאות הנמצאת סביבכם. האם מה שאתם רואים ומרגישים היא המציאות? אני יודע שזו שאלה שאין לה תשובה אחת, אבל חשוב מאוד שתבחנו את המציאות שאתם רואים ותאתגרו אותה. אולי איפה שאתם רואים חורבן, אחרים רואים הזדמנות וקרקע פוריה להצלחה? 

מאז פרוץ המשבר דיברתי עם המון אנשים, עשרות לקוחות שלי והרבה מאוד חברים שיש להם עסקים. אם בסגר הראשון שמעתי דברים קשים מרובם, עכשיו המצב כבר שונה. רובם אומרים לי (לרוב בשקט) תשמע לא נעים לי אבל הקורונה עשתה לי רק טוב. אני תמיד מדייק אותם ואומר להם, הקורונה איננה דבר טוב, אבל הסיטואציה שנוצרה בעקבות הקורונה עשתה לי רק טוב – זה משפט נהדר. אני מדייק אותם כדי שיוכלו לומר זאת בחופשיות ללא אי נעימות.

רעידת אדמה – מה  לעזאזל קרה כאן עכשיו? תקשיבו טוב טוב, רובם אומרים שהסיטואציה שנוצרה בעקבות הקורונה עשתה להם רק טוב! 

כל אחד מהם עשה משהו אחר אבל בסוף כולם עשו את אותו דבר – החליטו להיות בתנועה. לא לתת לתחושות הקשות בעם לחלחל פנימה וליצור באמצעות כך מציאות אחרת. יש בסביבתך אנשים רבים המייצרים לעצמם תודעה אחרת ומציאות אחרת, הם אנשים שרואים את מענקי הממשלה כבונוס ולא כמטרה, הם אנשים שרוצים להיות בחוד החנית כאשר העולם יחזור לשגרה. תזכרו שסיכוי להיכשל בעסקים יש תמיד אבל הזדמנות כזאת לעשות שינויים בתוך מבנה העסק, בתפקידים, במוצרים, בתמחור, בשיטה, באסטרטגיה ובטקטיקה – הזדמנות להיות עסק מצוין כמו שתמיד חלמתם – הזדמנות כזאת אולי לא תחזור.  

היצמדו לאנשים הנכונים, קראו את החומר הנכון, התמקדו בהצלחה ולא בכאב, במחשבות על צמיחה ושינוי לטובה במקום מחשבות של הישרדות. 

נדרשות פעולות מיידיות

דבר שלישי זו עשייה ממשית כאן ועכשיו. תוצאה מיידית תראה לכם שדפוס החשיבה והפעולה שלכם עד לפני כמה שעות אינו משקף את המציאות. אתם קובעים את המציאות. אז פעולה אחת יכולה להוביל לאפס תוצאה ומנגד פעולה אחרת יכולה להוביל להצלחה משמעותית ותוצאה מיידית.

מה שחשוב זה באמת לצאת ממצב של קיפאון וקבלת המצב כפי שהוא, אל מצב בו אתם מייצריים פעולות חכמות שעושות 2 דברים קריטיים:
הדבר הראשון הוא פרנסה. אתם מכניסים כסף שלא היה כאן עד לפני כמה דקות וכל זה בזכות פעולה שעשיתם ולא בגלל מזל.
הדבר השני ובו אתם ממש צריכים להאחז – ההבנה שאתם יוצרים מציאות ועם מעט אמונה ופוקוס על ביצוע פעולות יום יומיות, אתם יוצרים מציאות אחרת ממה שראיתם לפני זמן קצר. פעולות ועוד פעולות ועוד פעולות – עד שזה מצליח. מלשבת בבית ולקוות לטוב לא יכול לצאת כלום חוץ מדיכאון.

קומו בבוקר, הינתקו ממחשבות הקורונה ותחליטו לפעול אחרת ממה שהיה עד היום.

אני לא קורא לעבור על החוק, אבל בהחלט מבקש מכם להפעיל שיקול דעת, הרי אף אחד מראשי המדינה בימים אלה לא יודע מה קורה ויקרה פה אז תבחרו בעצמכם האם לחכות בבית בשקט או למצוא את הדרך היצירתית והבטוחה ביותר לתת את השירות שלכם ולהתפרנס בכבוד תוך שמירה על הבריאות שלכם ושל הלקוחות שלכם. אם תהיו ממושמעים לחלוטין ייתכן והמשמעות היא סופו של העסק שלכם. כשהכל ייגמר לא יהיה לכם אל מי לפנות, קחו אחריות כבר עכשיו ותפעלו כדי להצליח דווקא עכשיו.

מה למשל?
1. הכנת רשימת תפוצה של כל הלקוחות הקיימים שלכם. כתיבת "ניוזלטר" עם תוכן שיכול לעניין אותם ו/או מבצע טוב – לשלוח ולהיות שם בזמינות בכדי לרשום    הזמנות. לא יודעים לעשות זאת? תמצאו מישהו שיודע. לא יודעים לכתוב? תמצאו מישהו שיודע. בחרתם להיות עצמאיים השגרה שלכם עד לא מזמן היתה ששום דבר לא יכול לעצור אתכם מלבצע פעולה אז לא להתעצל. לפעול עכשיו.

2. להתקשר ללקוחות, להתעניין במצבם, לבדוק האם היה מעניין אותם לקבל שירות דווקא עכשיו בדרך הייחודית שחשבתם עליה, במחיר הייחודי שחשבתם עליו,  צרו הצעה בלתי ניתנת לסירוב. למשל, את קונה עכשיו כרטיסייה של 3 טיפולים לתקופה של אחרי הסגר אבל מקבלת טיפול אחד חינם לתקופת הסגר (שוב מצאו דרך חכמה ליישום), חברו מוצר שהרבה לקוחות היו קונים דרך קבע אצלכם ותחברו לזה שירות חדש / מוצר חדש / קבוצת מוצרים במחיר אטרקטיבי ואפשרות למשלוח ועוד.

3. להתקשר ללקוחות קיימים ולהסביר שאתם עובדים בתקופה זו באופן כזה וכזה, תוך הדגשת בידול שחשוב לתקופה. למשל אינסטלטור / חשמלאי: "חשוב לי שתדעו שמתוך חובתי לשמירה על בריאותם של לקוחותיי, אני מקפיד לבוא לכל אירוע ממוגן, עם מסכה, לבוא במינימום מגע עם בני הבית, מטפל והולך. אצלי אין שכונה, אני מקפיד על מדידת חום בבוקר, שמירה על עצמי מתוך אחריות אמיתית. אז אם תצטרך משהו בתקופה הזאת ובכלל אני זמין עבורך ואם  תשמע על מישהו שזקוק לשירות שלי, אודה לך אם תמליץ עלי". 

4. להעלות פוסט בפייסבוק של לקוח שלך שראה בעיניים את היישום שלך לסעיף 3 ובגלל זה ממליץ עליך. אין לכם עמוד פייסבוק? תמצאו מישהו שיקים לכם אחד. לא יודעים להעלות פוסט? תמצאו מי שיודע. אין זמן לשטויות, תפתרו את זה ותיישמו.

הבנתם את העיקרון – תתחילו פעילות יום יומית קבועה, תתמקדו בהצלחה וביצירת תודעת שפע במיוחד בתקופה זו, תראו מה מתחרים עושים ותקחו את מה שנראה לכם ישים אצלכם ומה הדבר החשוב ביותר? התמדה. הקורונה תלווה אותנו בתקופה הקרובה, תקחו את עצמכם בידיים. אף אחד לא יעשה עבורכם את מה שלא תעשו עבור עצמכם.

תכנון מסלול מחדש – חשיבה לטווח הארוך

אחרי שנגענו ביצירת מודעות לכך שרבים מסביבנו עובדים, מתפרנסים ויוצרים הצלחה, אחרי שהבנו שגם אנחנו יכולים ולמה אנחנו רוצים, צריכים וחייבים לעשות זאת, אחרי שיצרנו מגוון רחב של פעולות יום יומיות ומצאנו את הכוחות הנפשיים לצאת מהכאב ולהתמקד בעשייה וביצירת תוצאות, הגיע הזמן להבין את המצב הקיים ולבחון את כל פעילות העסק בעיניים בוחנות.

בכל זאת הרבה דברים השתנו בחצי השנה האחרונה וצריך לתכנן מחדש, לוודא שאנחנו נמצאים במסלול צמיחה ולא התרסקות חלילה. לרוב יש ליצור אסטרטגיה חדשה ותוכנית עסקית חדשה, ליצור יעדים חדשים ומטרות חדשות, ליצור תוכנית שיווק חדשה ואמצעי שיווק חדשים, קמפיינים חדשים ולרוב נדרשים גם רעיונות חדשים, מוצרים חדשים, תמחור מחדש, חבילות מוצרים חדשות, תמחור מחדש, עדכון נהלי מחלקות, עדכון עשה ואל תעשה לכל תפקיד בעסק, עדכון שיטה, עדכון שיחות מכירה, עדכון מצבת העובדים ועדכון הדיסקט הפנימי שלכם. לראות שגם הנפש צומחת ולא נובלת.
כי הרי אין לנו נפש אחרת 😇

הרבה דברים לבדוק אבל זו חובתכם. זה העסק שלכם. 

בואו ניישם את זה גם בעסק שלכם
השאירו לי פרטים ואשמח לעזור גם לעסק שלכם לצמוח
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תגובות ושאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למידע נוסף ותיאום פגישה