מספרים הם העיניים של העסק – דרכם רואים הכל ומנווטים. האם אתם שולטים במספרים של העסק שלכם?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מגיע גל גדול מה תעדיפו ?

ניתן לעצום עיניים ולא לראות, להפסיק להקשיב ולהתעלם מצלילי האזהרה – להיות תלוי במזל.
מנגד ניתן גם לפקוח עיניים ואוזניים, לנתח את המצב, להקשיב ולחשוב באופן יצירתי, לפעול וליצור את המזל של עצמך.

יש גלים שניתן לעצור ויש שלא. מה שבטוח שבעיניים עצומות ומבלי להסתכל אתה תיפגע.

 

אז מה זה קשור למספרים?

אני פוגש בעלי עסקים על בסיס יום יומי. החל מעסקים בגודל קטן ועד עסקים עם עשרות עובדים ומערכי תפעול גדולים ומרשימים. אני אוהב להקשיב, להתרשם ואף ללמוד. בדרך כלל מתפתחת שיחה נעימה ומעניינת ונשאלות שאלות הדדיות עם תשובות מרתקות ומלמדות.

כשמגיעה אלי שאלה מתוקף היותי יועץ אני אוהב ללכת למספרים של העסק.
הרי לא משנה מה ירצה בעל העסק לעשות או לשנות, צריך לדעת מה המצב הפיננסי האמיתי של העסק ושל בעל העסק. האם העסק מרוויח או מופסד, האם יש בעיות תזרים או שיש לעסק תזרים חיובי המקנה ביטחון, מה הרווח הגולמי והתפעולי? מה עלויות השכר המלאות? האם העסק ממונף? ועוד נתונים רבים.

מדהים לדעת כמה אנשים אומרים לי שהם זקוקים לדוחות הרואה חשבון כדי לדעת. זה בעיקר מדהים כי כאשר אני שואל אותם מתי ביקשו דוחות פעם אחרונה הם שותקים. אני לא מבין, לא מעניין אתכם מה קורה בעסק שלכם? ברמה חודשית לכל הפחות? זה נראה לכם הגיוני?

העיניים של העסק – הם המספרים

בואו נתחיל מהתחלה. אני מבין שמספרים זה לא משהו שכל אחד אוהב, אבל אין זו סיבה לחיות לפי תחושות. המספרים לא נושכים, רק צריך לנשום רגע ולהבין מה אתם רוצים לדעת ולדאוג לקבל את הנתונים המתאימים.

מכאן ניתן יהיה להקדיש זמן איכות עם הדוחות והמספרים וללמוד לחיות את העסק דרך העיניים המדויקות שרק מספרים יכולים להציג.

בתום זמן איכות זה מי מכם שיעדיף לחזור למימד הגשמי ולחזור לתחושת השליחות זה בסדר אפילו בסדר גמור ובתנאי שאתם מבינים שפעם פעמיים בחודש אתם מתחברים לעיניים המדויקות האלה, רואים ומפנימים את שצריך לעשות ולשנות ומבצעים.

שליטה במספרים שלב אחר שלב

חשוב לדעת! רואה חשבון הוא המייצג שלכם מול הרשויות, הוא מחשב עבורכם כמה מיסים צריך לשלם ואולי אפילו משלם עבורכם במוסדות השונים. בחלק מהעסקים רואה החשבון הוא גם מנהל את חשבונות הבנק של העסק.
בין זה לבין לשים בידיים שלו את האחריות לשליטה במספרים יש הבדל גדול. הרי איך תדעו אם יש בעיה או שרואה החשבון טעה? מתי פעם אחרונה רואה החשבון יזם עמכם שיחה על מצב העסק ונתן ייעוץ מעמיק לביצוע שינויים?

מה עושים:

1. פנו לרואה החשבון שלכם ובקשו מאזן בוחן של שנה קודמת ושל השנה הנוכחית. אם הוא מסודר הוא ישלוף את הנתונים ללא בעיה, אם יאמר ששנה קודמת מוכנה אבל השנה הנוכחית הוא צריך כמה ימים – תנו לו כמה ימים, אבל תבקשו לדעת מה התאריך בו אתם צפויים לקבל את החומר וכאשר מגיע המועד, דרשו את החומר. מעבר לכך בקשו דוחות מע"מ של שנה קודמת ושל השנה. כל אלה נתונים שאמורים להישלף ללא בעיה ובמהירות.
את מאזן הבוחן המעודכן ודוח המע"מ בקשו פעם בחודשיים לכל הפחות.

2. במאזן הבוחן רואים למעשה ריכוז נתונים – על גובה ההכנסות, על הוצאות וסוגי ההוצאות השונים, עלות הגלם (על מנת להבין את גובה המרג'ין) ואת שורת הרווח או ההפסד שלכם.

מה ניתן ללמוד מדוח זה:

* האם אתם מרוויחים או מפסידים? מה גובה המכירות החודשיות והשנתיות?
* מה אחוז הרווח הגולמי? האם זה נראה לכם מספק או נמוך מדי?
* מה הסכום הכולל של ההוצאות הקבועות שלכם? האם הגשתם לרואה החשבון את כל החשבוניות?
* מה הרווח התפעולי שלכם? האם הוא גבוה מספיק?
* מה עלויות השכר המלאות? האם ניתן לשפר משהו?
* מה עלות המימון? האם אתם מדווחים לרואה החשבון על עמלות חברות האשראי? על עמלות וריביות ההלוואות או האובליגו בבנק?
* האם אחרי הוצאות הגלם, התפעול והמימון בכלל נשאר לכם משהו? איך אפשר לשפר?
* מה מצבכם לעומת שנה שעברה? האם נתון כלשהו השתנה דרמטית? האם העסק מוכר יותר או פחות? מה ניתן לעשות עם זה?

השאלות מעודדות חשיבה – ומי יחשוב אם לא אתם? רואה החשבון חושב על העסק שלו (וזה בסדר גמור). הוא אפילו לא עובר על הטבלאות ומנתח. מתי הוא ידבר איתכם על השנה הנוכחית? בשנה הבאה, כאשר יצטרך להגיש את הדוח השנתי ויראה שחסרים נתונים ויבקש שתשלימו. אבל אז לא תוכלו כבר להשפיע על התוצאות כי זו השנה שעברה – היא כבר נגמרה.

 

3. הבנת מספרי העסק חשובה מעין כמוה, כאשר מתרגלים להתעמק בהם, ניתן לראות וללמוד המון. אבל בואו נצא רגע מהמשוואה הרגילה של דוחות המגיעים מרואה החשבון ונשאל את עצמנו אילו עוד מספרים יכולים לעזור לי ללמוד על העסק לי ומה הם יכולים לגלות לנו?

* כמה לידים נכנסו החודש? מאיפה נכנסו? מאיזה פלטפורמה…מאיזה מודעה ספציפית בפלטפורמה?
* כמה עולה לך ליד? האם זה עדיין משתלם או שצריך לשפר משהו (מחיר / חשיבה טקטית / אסטרטגיה)?
* כמה שיחות טלפון נכנסו החודש? מהיכן הן נכנסו? כמה עסקאות נסגרו באופן הזה?
* כמה עסקאות נסגרו היום בכלל? כמה מוצרים בממוצע לכל הזמנה?
* כמה לקוחות חוזרים לרכישה שנייה ושלישית? כמה נוטשים?
* כמה מוצרים ניתן לייצר ביום? איך אתה מנהל את ההבטחות שלך? האם זה תואם ליכולת הייצור הנוכחית?

אלה באמת רק כמה דוגמאות שחובה לדעת.
חשוב לסמוך על עובדים ונותני שירות אך באותה מידה חשוב לשלוט בחומר בעצמנו.
כאשר הם יודעים שאתה יודע, הם גם יודעים שאי אפשר לעבוד עליך ושאיתך עובדים באופן מדויק ומבלי לעגל פינות.

 

4. קבעו עם עצמכם זמן קבוע – אחת לשבוע / שבועיים / חודש לזמן איכות עם המספרים. הכריחו את עצמכם לדעת. רשמו את השאלות שעלו מהנתונים והעבירו אותם עם ציפייה לתשובה מרואה החשבון / משרד הדיגיטל / ספקים וכדומה. רשמו תובנות וקבלו החלטה מה עושים איתן, חשוב ליישם. תוך חודש חודשיים תתרגלו ותבינו שזה כיף לשלוט במספרים,

5. המספרים לא תמיד נעימים. חשוב להסתכל להם ישר בעיניים ולפעול לתיקון הבעיות והליקויים ולא חלילה לחכות שיהיה מאוחר.

בעל עסק חייב לבחור לראות את המציאות ולא לתת לאף אחד לראות אותה עבורו.
גם אם יש לך מנהלים ואנשי מקצוע, חשוב שברגע נתון תוכלו תמיד לקחת את הדוחות ולראות מיד מה מצב העסק ולהבין אותו היטב.

 

המספרים אף פעם לא משקרים והם החברים הכי טובים שלנו. 

 

בואו ניישם את זה גם בעסק שלכם
השאירו לי פרטים ואשמח לעזור גם לעסק שלכם לצמוח
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תגובות ושאלות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למידע נוסף ותיאום פגישה